Napapiirin Residuumin palveluksessa oli vuonna 2024 toimitusjohtajan lisäksi 14 vakituista työntekijää ja 3 määräaikaista työntekijää. Lisäksi vuoden aikana yhtiössä suoritettiin useita kesätyöjaksoja sekä opintoihin liittyviä harjoitteluja niin hallinnon kuin Kierrätyspuisto Residuumin puolella. 

Yhtiö huolehti henkilöstön hyvinvoinnista tarjoamalla liikunta- ja kulttuuriedun, lounasedun sekä polkupyöräedun. Henkilöstöä koulutettiin muun muassa Suomen Kiertovoima ry:n koulutuksilla. 

Residuumilla toteutettiin henkilöstötyytyväisyyskysely vuoden 2024 lopulla. Kyselyllä kartoitettiin muun muassa yleistä työtyytyväisyyttä, kokemusta oman työn merkityksellisyydestä sekä ajatuksia ja toiveita sisäisestä viestinnästä. Lisääntyneen etätyöskentelyn myötä kyselyssä kartoitettiin myös henkilöstön ajatuksia etätyöskentelystä. Kyselyyn vastasivat sekä hallinnon että Kierrätyspuisto Residuumin työntekijät, jotka olivat työsuhteessa kyselyn toteutuksen aikana. 

Henkilöstötyytyväisyyskysely toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2023. Kyselyjen ollessa vertailukelpoisia on mahdollista arvioida, kuinka henkilöstön työtyytyväisyys on kehittynyt vuodesta 2023.  

Henkilöstön työtyytyväisyyttä arvioidaan asteikolla 0–10. Edellisenä vuonna yleisen työtyytyväisyyden keskiarvo oli 7,9 kun tänä vuonna sama luku nousi 8,6:een. Oman työpanoksen merkitystä yritykselle arvioitiin samalla asteikolla. Vuonna 2023 tämän mittarin keskiarvo oli tasan 8, kun vuonna 2024 keskiarvo nousi 8,5:een. 

Merkittävä positiivinen muutos oli havaittavissa, kun mitattiin kokemusta työmäärästä, johon vastausvaihtoehdot olivat “liikaa työtehtäviä”, “sopivasti työtehtäviä” ja “liian vähän työtehtäviä”. Vuonna 2023 puolet hallinnon työntekijöistä vastasivat, että työtehtäviä on liikaa ja puolet vastasivat, että työtehtäviä on sopivasti. Vuonna 2024 kaikki hallinnon työntekijät vastasivat, että työtehtäviä on sopivasti. Edellisen vuoden tilanteeseen reagoitiin uusilla rekrytoinneilla, jotka ovat selkeästi vaikuttaneet henkilöstön kokemukseen työmäärästä. 

Suurimpia kehityskohteita olivat työn kuormittavuus sekä edellisvuoden tapaan sisäinen viestintä, johon haettiin ratkaisuja kuluneen vuoden aikana esimerkiksi lisäämällä yhteistyötä yli tiimirajojen ja kehittämällä Teams-käytänteitä. Sisäisen viestinnän kehitystyötä jatketaan edelleen mm. kouluttamalla henkilöstöä eri viestintäkanavien käytöstä.