
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Lisää resursseja ja monikanavaisempaa palvelua
Vuosi 2024 toi suuria muutoksia jätehuoltoon, mikä näkyi myös asiakaspalvelussa lisääntyneinä yhteydenottoina. Alkuvuodesta Napapiirin Residuum otti käyttöönsä ulkoistetun asiakaspalvelun tukemaan yhtiön omaa asiakaspalvelua. Loppuvuodesta 2024 valmisteltiin siirtymistä pohjoisten jätehuoltoyhtiöiden yhteisasiakaspalveluun, mikä tulee parantamaan palvelun laatua entisestään sekä mahdollistamaan puhelinpalvelun laajemmat aukioloajat.
Monikanavaiseen asiakaspalveluun panostettiin sähköisillä palvelukanavilla. Kerttu-bottia kehitettiin jatkuvasti vastaamaan ajankohtaisiin tarpeisiin, ja moni asiakas saikin vastauksia kysymyksiinsä chatbotilta, livechatista tai sähköisestä asiointipalvelusta. Vuonna 2024 Napapiirin Residuum laajensi kanaviaan ottamalla käyttöönsä tekstiviestipalvelun, jonka avulla yhtiö pystyi lähestymään asiakkaita kiireisissä asioissa. Muutoksen myötä asukkaat saavat tiedon jäteastioiden tyhjennysten ja jätehuollon poikkeuksista entistä nopeammin.
Asiakastyytyväisyyskyselystä työkaluja tulevaan
Loppuvuodesta 2024 yhtiö järjesti asiakastyytyväisyyskyselykampanjan, jonka avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman paljon vastauksia kyselyyn koko toimialueelta, noin kuukauden aikana. Kampanja toteutettiin sosiaalisessa mediassa, ja sen tehostamiseksi käytettiin maksettua mainontaa. Vastausten avulla mitattiin asiakkaiden kokemusta yhtiön asiakaspalvelusta, palveluiden toiminnasta sekä viestinnästä. Kyselyyn saatiin alle kuukaudessa 262 vastausta.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat kaikilta osin hyviä: kierrätysasemapalvelut, asiakaspalvelu ja tyhjennyspalvelut sekä yhtiön viestintä koettiin onnistuneeksi. Edelliseen vuoteen verrattuna vastauksissa voidaan nähdä kehitystä useilla osa-alueilla. Kierrätysasemien toiminta, astiatyhjennykset ja asiakaspalvelu saivat paljon kiitosta asiakkailta.
Asiakastyytyväisyyskyselylomake löytyy yhtiön verkkosivuilta, ja palautelomake on aina auki. Palveluita on jo aktiivisesti kehitetty asiakkaiden palautteiden perusteella, ja kehitystyötä sekä palautteen keräämistä jatketaan edelleen.