Vuonna 2023 Napapiirin Residuumin viestinnässä korostuivat jätelain uudistukseen liittyvät aihepiirit. Lisäksi jatkettiin hyväksi koettua yhteistyötä muiden jätehuoltoyhtiöiden kanssa.

Jätelain uudistuksesta viestiminen

Bio- ja pakkausjätteiden kuljetukset siirtyivät kunnan vastuulle, eli käytännössä Napapiirin Residuum otti haltuunsa Rovaniemen taajama-alueiden hyötyjätteiden kuljetukset. Taloyhtiöiden keräykset käynnistyivät heinäkuussa 2023, ja samaan aikaan alettiin jo valmistella vuoden 2024 suurta muutosta, eli pientalojen biojätteen keräysvelvoitetta ja siihen liittyviä kuljetuksia.

Uudistunut jätelaki ja sen tuomat muutokset näkyivät vahvasti viestinnässä koko vuoden 2023. Sekä taloyhtiöitä että uuden biojätteen keräysvelvoitteen piiriin kuuluvia pientaloja lähestyttiin kirjeitse. Muutos oli näkyvissä pitkin vuotta myös kaikissa Napapiirin Residuumin omissa kanavissa sekä paikallismedioissa. Yhtiössä alettiin toteuttaa myös maksettua sosiaalisen median markkinointia sekä natiiviartikkeli- ja bannerimainontaa, joilla tavoitettiinkin runsaasti kuntalaisia. Lisäksi yhtiön verkkosivujen sisältöjä uudistettiin vastaamaan uusia palveluja.

Pohjoisen laitosten viestintäyhteistyö

Vuosia jatkunut pohjoisen jätehuoltoyhtiöiden viestinnällinen yhteistyö jatkui edelleen. Yhteistyöllä haettiin synergiaetuja esimerkiksi erilaisiin viestintäkampanjoihin sekä astiatarrojen kilpailutukseen.

Pohjoisen yhtiöt toteuttivat yhdessä toisen kerran vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan. Kampanjassa hyödynnettiin sekä natiivimainontaa Iltalehdessä että vaikuttajamarkkinointia Instagramissa. Teemana kampanjassa oli biojäte, ja kohderyhmänä erityisesti perheelliset ruuhkavuosia elävät aikuiset. Kampanjassa toteutettiin sekä kompostointiin sekä erilliskeräykseen liittyvät osiot. Kampanja-aikana tavoitettiin satoja tuhansia näyttökertoja Iltalehden verkkosivuilla sekä kymmeniä tuhansia näyttöjä Instagramissa.