
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Vuosi 2023 oli kehittämisen vuosi myös asiakaskokemuksen näkökulmasta. Vuoden aikana muun muassa lisättiin asiakkaiden itsepalvelumahdollisuuksia kehittämällä Kerttu-bottia entisestään ja ottamalla käyttöön sähköinen asiointi. Sähköisen asioinnin kautta asiakas voi itse tarkastella ja muuttaa useita jätehuollon palveluitaan Residuumin verkkosivuilla. Yhtiössä alettiin myös valmistella asiakaspalvelukanavien ja -resurssien lisäämistä. Uusilla kanavilla ja lisäresursseilla halutaan jatkossa tarjota aiempaa monikanavaisempaa asiakaspalvelua.
Asiakastyytyväisyyskyselystä työkaluja tulevaan
Napapiirin Residuumin asiakastyytyväisyyskysely löytyy yhtiön verkkosivuilta, ja sen avulla voi jättää palautetta yhtiön toiminnasta sekä palveluista. Palautelomake on aina auki, ja palautetta onkin kerätty jo vuosia.
Loppuvuodesta 2023 yhtiö järjesti sosiaalisen median kampanjan, jolla pyrittiin keräämään mahdollisimman paljon vastauksia lyhyessä ajassa. Kampanjan avulla kerättiin 300 vastausta alle kahdessa viikossa. Vastausten avulla mitattiin asiakkaiden kokemuksia yhtiön asiakaspalvelusta, palveluiden toimivuudesta sekä viestinnästä.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat kaikilta osin erinomaisia tai hyviä: kierrätysasemapalvelut, asiakaspalvelu sekä yhtiön viestintä on koettu onnistuneeksi. Suurimmiksi kehityskohdiksi nousivat taloyhtiöiden hyötyjätteiden tyhjennykset sekä toiveet laajemmista asiakaspalvelukanavista.
Palveluita on jo aktiivisesti kehitetty asiakkaiden palautteiden perusteella, ja kehitystyötä sekä palautteen keräämistä jatketaan edelleen.